چاقوی آشپزخانه

راهنمای خرید چاقوی آشپزخانه

علی رغم اینکه اغلب ما با آشپزخانه سر و کار داریم و مدت زمانی را در روز برای آشپزی سپری میکنیم، اما متاسفانه کارد و چاقوی آشپرخانه مناسبی استفاده نمی کنیم. یعنی تمام این مدت که در آشپزخانه هستیم ،کمبود یک چاقوی مناسب و با کیفیت حس میشود. شاید احساسا نیازی نمیکنیم تا اینکه یکی دو بار به دستمان صدمه میزنیم، آنگاه تازه به فکر خرید چاقوی آشپرخانه مناسب برای آشپزی می افتیم.

حال نوبت به این سوال میرسد که چه کارد یا چاقویی مناسب شماست؟

فرض کنید شخصی به دنبال یک چاقوی آشپزخانه است که عمدتاً برای بریدن سبزیجات استفاده میشود، اما در مواردی برای برش گوشت نیز استفاده میشود.

ممکن است انتخاب‌های زیادی پیش روی ما قرار بگیرد، اما تنها اطلاعاتی که در اختیار داریم، کاربرد مورد نظر است، پس بهتر است که عوامل ذیل را در انتخاب یک چاقوی مناسب مورد توجه قرار دهیم:

 

1- هدف چاقوی آشپزخانه چیست ؟

چاقوی آشپرخانه مورد نظر برای چه هدفی خریداری میشود؟ برش گوشت، سبزیجات و یا برش نان؟!!

یا اینکه چاقویی نیاز دارید که در آنه واحد بتوان با آن کارهای مختلفی انجام داد.

بعنوان مثال چاقوی سرآشپز یا سرآشپز اروپایی برند طاهری با تیغه 20 سانتی متری برای انجام بسیاری از کارهای روزمره آشپزخانه ایده آل است. این چاقو دارای یک سطح تیغه پهن با نوک مخروطی است. به طوری که هر نوع سبزی را می توان به سرعت و به راحتی بر روی یک تخته برش مناسب برید و خرد کرد. تیغه این چاقو به قدری تیز و برنده است که حتی تکه های گوشت را نیز میتوان به راحتی با آن برش داد.

 

2- کاربر( کسی که قرار است با چاقوی آشپزخانه کار کند؟)

در اینجا این سوال مطرح می شود که کاربرچگونه با این چاقو برخورد می کند؟ آیا تنها یک نفر از چاقو استفاده میکند یا کاربران دیگری هم قرار است  از چاقو استفاده کنند؟ افرادی که از چاقوی مورد نظر استفاده میکنند چقدر با تجربه هستند؟

تصور کنید یک دانشجو در اولین سالی که  گواهینامه رانندگی خود را دریافت میکند ، یک فراری به عنوان اولین ماشین خود هدیه می گیرد، احتمال اینکه او به عنوان کسی که تجربه چنداتی در رانندگی ندارد، بتواند به خوبی با این ماشین گرانقیمت رانندگی کند، بسیار پایین است. این موضوع دقیقا در آشپزی و استفاده از چاقو نیز مصداق دارد. کسی که تجربه زیادی در کار کردن با چاقو ندارد، حتی با بهترین و حرفه ای ترین چاقوی موجود در بازار نیز نمیتواند نتیجه مطلوبی کسب کند.

 


 خرید چاقوی آشپزخانه در فروشگاه طاهری


 

3- فولاد چاقوی آشپزخانه چه ویژگی دارد؟

با توجه به اینکه یکی از عوامل مهم در استفاده از چاقوها تیز ماندن آنها میباشد، میتوان از چاقوهای ساخته شده از فولاد ضد زنک یا همان Stainless Steel  استفاده کرد. مزیت فولاد ضد زنگ در ساخت این نوع از محصولات این است که در صورت کند شدن براحتی با یک مصقل قابل تیز شدن هستند. البته بسیاری از آشپزهای حرفه ای چاقوهای فولاد کربنی را به دلیل اینکه تیزتر هستند و تیزی خود را مدت طولانی تری نگه میدارند، ترجیح میدهند. اما باید به این نکته توجه کرد که آنها خیلی سریع تیزی خود را از دست میدهند و برای جلوگیری از زنگ زدگی به نگهداری مناسب و دقیقی نیاز دارند.

 

4- شکل(هندسه) تیغه چاقوی آشپزخانه باید چگونه باشد ؟

یک چاقوی آشپزخانه با کیفیت بالا دارای تیغه ای است که ضخامت تیغه به سمت لبه تیغه (برش) رفته رفته کاسته شده تا لبه تیز و برنده ای برای برش ایجاد نماید. اما ستون فقرات(قسمت پشتی تیغه) همچنان باید از استحکام خاصی برخوردار باشد. این به معنای داشتن یک لبه برش ظریف میباشد که می‌تواند با کمی تلاش مجدداً تیز شود.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
مقایسه