تیغه چاقو

تیغه چاقو ها از چه موادی استفاده ساخته می شوند؟

 

هر چاقو بر اساس کاربردی که دارد می تواند از متریال و موادهای مختلفی ساخته شود . یک چاقوی آشپزخانه بسته به نوع انتخاب سرآشپز میتواند از فولاد ضد زنگ یا کربن ساحته شده باشد. بیشتر سرآشپزهای حرفه ای فولاد کربن را به دلیل سختی و خاصیت نگهدارندگی تیغه ترجیح می دهند. با این حال ، بیشتر چاقوهای آشپزخانه به دلیل خاصیت مقاومت در برابر زنگ زدگی از فولاد ضد زنگ ساخته میشوند. فولاد ضد زنگ بهداشتی است زیرا به راحتی زنگ نمی زند، اما با استفاده مداوم ، ممکن است کند شود که با استفاده از تیزکننده های با کیفیت میتوان آن ها را مجددا تیز نمود. شاید هنگام خرید چاقو این سوالها نیز برای شما هم پیش آمده باشد که آیا باید فولاد کربن انتخاب کنم یا ضد زنگ؟  فولاد مناسب برای ساخت چاقو چیست؟ فولاد چاقوسازی چیست؟ فلز ساخت فولاد دمشقی چیست؟ انواع فلزات برای ساخت چاقو کدامند؟

انواع چاقو از نظر جنس تیغه

بطور کلی یکی از موارد حائز اهمیت در خرید چاقو، فلز به کار رفته در ساخت آن است. فلزات مختلف ویژگی های متفاوتی برای تیز کردن و نگه داشتن تیزی لبه چاقو دارند. در اینجا  به بررسی سه نوع از متداولترین انها میپردازیم.

1. چاقو با فولاد کربن

این نوع از فولاد سالهاست که در ساخت کارد و چاقو بکار میرود و دارای پیشینه ای چند صد ساله در تولید کارد و چاقو میباشد.از این ماده به عنوان ماده ای خوب برای ساخت چاقو یاد می شود زیرا که می تواند لبه های چاقو را بسیار تیز نگه دارد. البته دارای معایبی نیز میباشد به طور مثال ،این ماده میتواند  به راحتی تغییر رنگ دهد و گاهی اوقات رنگ را به ماده غذایی که برش می دهید منتقل می کند. همچنین فولاد کربن با تخم مرغ ، پیاز و غذاهای اسیدی واکنش نشان می دهد(ممکن است باعث طعم در مواد غذایی شود.).

2. چاقو با فولاد ضد زنگ

این نوع از فولاد زنگ نمی زند و خورده  نیز نمیشوند  و انتخاب بسیار مناسبی برای تولید کارد و چاقومیباشد. در مقایسه با سایر مواد ، فولاد ضد زنگ دارای مزیت وزنی است و چاقوی ساخته شده از آن دارای وزنی کمتر از متریال های دیگر میباشد. دارای طبیعتی بادوام و مقاوم در برابر خوردگی است. چاقوهای ساخته شده از فولاد ضد زنگ بسیار قوی و بادوام میباشند. وجود آلیاژهای کروم و نیکل مقاومت آنها را در برابر حرارت و دمای بالا بیشتر کرده به همین دلیل از آنها علاوه بر تولید کارد و چاقو و صنایع آشپزخانه  بطور گسترده ای در تولید و ساخت  مبدلهای حرارتی ، دیگهای بخار ، آبگرمکن ، شیرآلات، خطوط اصلی جریان و همچنین هواپیما و کاربردهای هوافضا استفاده می شود.

3. چاقو با فولاد کربن بالا

فولاد کربن از آهن وکربن تشکیل شده است. در بیشتر مواقع وقتی که افراد در مورد فولاد کربنی صحبت می کنند ، معمولاً به فولاد کربنی که درکارد و  چاقو بکار رفته است اشاره می کنند. فولادهای با درصد بالای کربن بسیار سخت هستند ، که باعث می شود آنها در برابر سایش مقاومت کرده و در نتیجه شکل خود را حفظ کنند. فولاد کربن در مقایسه با فولاد ضد زنگ سخت تر است اما در اثر قرار گرفتن در معرض آب و اکسیژن زنگ می زند و بعد از استفاده روزانه و آشپزی باید روغن کاری و تمیز شود ، که بعضاً کار خسته کننده ای برای آشپزهاست. چاقوهای ساخته شده از این مواد توسط سرآشپزها و آشپزهای حرفه ای مورد استفاده قرار میگیرند و  بسیار گران هستند.

نوع دیگر چاقو، چاقوهای سرامیکی هستند. این نوع چاقوها سخت هستند و  تیغه را برای مدت طولانی تر ، تیز نگه می دارند اما می توانند تحت تأثیر ضربه براحتی بشکنند. از این نوع چاقو برای برش زدن و خرد کردن استفاده می شود اما برای بریدن استخوان ها نمیتوان از آنها استفاده کرد. از آنها در برش مواد سفت مانند غذای یخ زده یا استخوان استفاده نکنید ، در غیر این صورت ممکن است بشکنند و یا حتی ترک بخورد. همچنین به تیز شدن سریع تیغه نیاز دارند ، از این رو سر آشپزها آنها را برای استفاده روزانه ترجیح نمی دهند.

مجموعه تولیدی کارد و چاقوی طاهری بسته به نوع، کاربرد و استفاده چاقوها و محصولات خود از انواع فولاد های ذکر شده بالا با بهترین کیفیت و خریداری شده از تولدکنندگان فولاد اروپایی که عمدتا از کشور آلمان میباشند استفاده میکند.

غیر از تیغه ، دسته ها و سایر قسمت های تیغه را می توان از مواد مختلف دیگری نیز تهیه کرد. دسته را میتوان بنا به انتخاب از یک گروه مواد مختلف تهیه کرد، یه عنوان مثال از چوب طبیعی ، چوب تصفیه شده، فلز ، پلاستیك ، فایبرگلاس ، چرم ، شاخ حیوانات ، استخوان و غیره.  برخی از مواد در ساخته دسته کارد و چاقو بسیار معمول هستند، مثلا چوب متداول ترین ماده دسته ای است که سازندگان چاقو سفارشی برای دسته استفاده میکنند زیرا به راحتی در دسترس است ، شکل دهی به آن آسان و استفاده از آن راحت است. پلاستیک نیز متداول ترین ماده دسته ای در ساخت چاقو در کارخانه ها است زیرا می توان آن را به راحتی ریخته گری کرد و نیازی به شکل دهی آن با دست نیست.

با این حال ، در نهایت انتخاب مشتری و سازنده چاقو است که می خواهند از کدام ماده در ساخت چاقو استفاده کنند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
مقایسه