چند مورد درباره دسته چاقو که باید بدانید !

علاوه بر کیفیت، شکل و نوع تیغه، باید به جنس و شکل دسته نیز در هنگام انتخاب و خرید چاقو توجه کرد. مهمترین نکته در این مورد این است که چاقو باید به خوبی در دست قرار گیرد. بنابراین بهتر است که حتی الامکان چاقویی را انتخاب کنید که راحت در دست قرار گیرد و به اصطلاح در طراحی و تولید آن اصول ارگونومیک رعایت شده باشد.

مواد مورد استفاده در تولید دسته چاقو

دسته چاقو می تواند از پلاستیک، چوب یا فلز ساخته شود.

  • دسته های ساخته شده از پلاستیک:

دسته های چاقو پلاستیکی را می توان به سرعت و به راحتی تمیز کرد. به همین دلیل از نظر  بهداشتی شدیدا توصیه می شود. دسته چاقوهای برند طاهری غالبا از پلی پروپیلن که همان پلاستیک متراکم با کیفیت میباشد، ساخته میشوند. این نوع مواد در برابر محو شدن و تغییر رنگ مقاوم و همچنین دارای وزن سبک تری نسبت به چوب میباشند.

 

  • دسته های ساخته شده از چوب

دسته های ساخته شده از چوب  نیز نسبت به دسته های پلاستیکی این مزیت را دارند که مواد طبیعی موجود در چوب باکتری ها را از بین می برند. علاوه بر این، چوب ذوب نمی شود و استحکام بیشتری دارد. البته ویژگی‌های بهداشتی سطوح چوبی مدت‌هاست که محل مناقشه و بحث در صنعت آشپزی بوده است، به این دلیل که منافذ چوب  میتواند میزبان رشد باکتری‌ها باشد. علیرغم بحث علمی ذکرشده، قوانین بهداشتی که ممکن است استفاده از چوب را در برخی کاربردها محدود کند، فعلا وجود ندارد . با این حال ممکن است در بعضی رستوران ها و حتی صنایع غذایی بعضی کشورها استفاده از چاقوهای دسته چوبی منع شده باشد، اما در جاهایی که مجاز هستند، بسیاری از سرآشپزها دسته های چوبی را به دلیل ظاهر و اغلب به دلیل سنت و نوستالژی مرتبط با آن ها ترجیح می دهند. وزن چوب نیز یک مزیت محسوب می شود، زیرا داشتن دسته کمی سنگین تر از تیغه می تواند به کاربر امکان کنترل بیشتری بدهد. چوب هایی مانند سیاه چوب آفریقایی، چوب رز و گردو در ساخت دسته چاقو اغلب رایج هستند و گاهی اوقات با رزین تثبیت می شوند تا از تخریب جلوگیری شود.

 

  • دسته های ساخته شده از فلز

دسته های چاقو ساخته شده از  فلز تنها به دلایل زیبایی و ظاهر محبوب هستند. از آنجایی که فلز گرما را هدایت می کند، ممکن است در مواردی محدود به کاربر آسیب وارد شود. بعنوان مثال وقتی چاقو روی اجاق گاز قرار میگیرد، دسته به دلیل رسانا بودن همراه با تیغه داغ می شود.  همچنین به دلایل بهداشتی، چاقوهای دسته فلزی توصیه نمی شود، زیرا اگر با آنها برای مدتی طولانی کار کنید، باکتری ها می توانند به سرعت در دسته تکثیر شوند. ولی از آنجایی که چاقوهای دسته فلزی اغلب از یک تکه فلز پیوسته ساخته شده اند، تمیز کردن آنها با سهولت انجام میشود.

 

کدگذاری رنگ دسته های چاقو

در بخش غذا و پذیرایی، دسته چاقوها اغلب باید دارای کدهای رنگی باشند. یکی از شایع ترین علل بیماری های مرتبط با غذا (مسمومیت غذایی) عاملی به نام آلودگی متقاطع یا انتقال باکتری های مضر از یک محصول غذایی به محصول دیگر از طریق ابزار، تجهیزات یا دست های آلوده میباشد، که کدگزاری دسته های چاقو بوسیله رنگ های مختلف تا حدودی کاربران را در جلوگیری از انتقال باکتری ها کمک میکند. همچنین رنگ های مختلف دسته های چاقو نشان دهنده کاربردهای مختلف آنها نیز است. بعنوان مثال:

دسته چاقو قرمز: گوشت خام

دسته چاقو آبی: ماهی

دسته چاقو زرد: طیور

دسته چاقو سبز: سبزیجات

دسته چاقو قهوه ای: گوشت آب پز یا تفت داده شده

دسته چاقو سفید: پنیر و لبنیات

 

جمع بندی

شما می توانید برای خرید چاقوهای مناسب کارتان از تولیدی طاهری از صفحه فروشگاه ما اقدام کنید ، همچنین با استفاده از مشاوره انلاین  فروشگاه هرگونه سوال خود را در زمینه خرید چاقو از کارشناسان تولیدی چاقو طاهری بپرسید. ارسال سریع و ضمانت کیفیت محصول از مزایای تولیدی کارد و چاقوی طاهری است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
مقایسه