مصقل | تولیدی کارد و چاقوی طاهری

آخر هفته است و میزبان عزیزان دوست‌داشتنی‌تان در منزل خود هستید. زمان زیادی به‌صرف غذا و پذیرایی نمانده و از عطر و بوی خوشی که در آشپزخانه به راه انداخته‌اید، هوش از سر مهمانان برده‌اید. همه‌چیز تقریباً آماده است. فقط اگر سالاد هم اضافه شود، مهمانی تکمیل می‌شود.

گوجه فرنگی را که برمی‌دارید تا با چاقوی آشپزخانه قسمتی از پوستش را جدا کنید، شاهد بد خرد شدن و حتی له شدن آن‌ها می‌شوید.

درواقع همان چاقویی که در آشپزخانه همیشه دستیار خوب و باوفای شما برای خلق خوشمزه‌های زیبا بوده، حالا خوب همکاری نمی‌کند.

حتماً با خود می‌گویید چاقویی که قابلیت خرد کردن گوجه‌فرنگی را ندارد، دیگر به کار شما نمی‌آید.

اتفاقی که در چنین شرایطی تجربه می‌کنید، گویای این مطلب هست که این چاقو، قدرت برندگی و تیزی خود را ازدست‌داده است. بنابراین جهت استفاده مجدد و بهره‌مندی بهتر از چاقو، لازم است تا آن را با ابزار و وسیله مخصوص، تیز کنید.

شاید از آن دسته از افرادی باشید که به دلیل شغل و حرفه‌ای که دارید، مجبور هستید بیشتر وقت‌ها از چاقو استفاده کنید. برای مثال ممکن است در آشپزخانه رستوران و انواع غذاخوری یا در قصابی کار ‌کنید. استفاده طولانی‌مدت از چاقو باعث کند شدن تیغه چاقو می‌شود. بنابراین در چنین مواقعی، یک وسیله مهم و ضروری دیگر در کنار چاقو باید باشد که بتواند مجدد چاقو را تیز کند. پس هنگام خرید کارد و چاقو، خرید یک چاقوتیزکن هم لازم است.

اگر این سؤال در ذهن شما ایجادشده است که با کدام وسیله، چاقوی آشپزخانه را تیز کنیم، توصیه می‌شود تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

تعریف مصقل

سراغ فرهنگ لغت دهخدا که برویم، کلمه مصقل را به معنای ابزاری که بدان جلا می‌دهند، صیقل می‌زنند و زنگ چیزی را می‌زدایند. آورده شده است. قطعه فلزی که قصابان بدان کارد تیز می‌کنند و همین‌طور سوهان هم در دهخدا برای واژه مصقل وجود دارد.

مصقل را با همین‌ تعریف و کاربرد اگر در آشپزخانه استفاده کنیم، نقش یک چاقوتیزکن‌ را دارد.

مصقل، یک ابزار مهم و کاربردی جهت صیقل دادن، صاف نمودن و تیز کردن چاقوی آشپزخانه هست. اگر بخواهیم به‌طور دقیق‌تر مصقل و کار مصقل را توضیح دهیم، باید این‌گونه بیان کنیم که مصقل موجب می‌شود لبه‌های ناصاف و کج شده تیغه چاقو، صاف و هموار شود. همین صاف شدن تیغه چاقو باعث می‌شود تا قابلیت برندگی و تیزی چاقو بهتر شود. ازاین‌رو، به مصقل، ابزار تیز کننده چاقو می‌گویند.

انواع چاقوتیزکن

کارخانه‌ها و تولیدی‌های مهمی که درزمینه تهیه، تولید و توزیع کارد و چاقو و سایر قطعات مرتبط به آن‌ها فعالیت دارند، چاقوتیزکن‌ها را هم ازنظر شکل ظاهری، جنس ساخته‌شده و هدف کاربری که دارند در مدل‌های متنوع وارد بازار می‌کنند.

چاقو تیزکن های موجود در بازار می‌تواند به‌صورت دستی یا الکتریکی باشند. علاوه بر این، با توجه به هدف کاربری که ممکن است خانگی یا تجاری باشد، به شکل ساده یا پیچیده ساخته می‌شوند.

جالب است بدانید، در تهیه و ساخت برخی از چاقوتیزکن‌ها از چند نوع سنگ خاص استفاده می‌شود که هرکدام فرآیند و عملکرد مخصوص به خود در تیز کردن چاقوها را دارند.

نوع مهم و کاربردی دیگر از چاقوتیزکن‌ها، مصقل هست که در این بخش می‌خواهیم اطلاعات بیشتری راجع به این ابزار، بدست آوریم.

شکل ظاهری مصقل

معمولاً مصقل به شکل شافت (Shaft) ساخته می‌شود. شافت یا شفت، یک قطعه میله‌ای شکل هست که موجب انتقال نیرو از یک وسیله به‌وسیله دیگر می‌شود. میله مصقل می‌تواند به شکل گرد یا بیضوی باشد. بافت ظریفی که در سطح مصقل قابل مشاهده است، موجب می‌شود تا راحت‌تر بتوانید به‌صورت دستی، لبه‌های تیغه چاقو را تیز کنید.

جنس مصقل

جنس شافت یا میله‌ای که برای ساخت مصقل استفاده می‌شود، از فولاد ضدزنگ یا آلیاژ فولاد است. در بسیاری از موارد شافتها، دارای پوششی از یک لایه‌نازک با جنس کروم هستند که موجب افزایش طول عمر آن‌ها می‌شود.

بهتر است مصقل ها را بعد از هر بار استفاده نشویید و به‌صورت خشک با آن کار کنید. درهرصورت اگر مصقل را شستید، حتماً آن را خشک‌کنید تا کارایی آن محفوظ بماند.

برای اینکه بتوانید مصقل را جهت تیز کردن چاقو بهتر و راحت‌تر در دست خود نگه‌دارید، دسته‌ای هم برای آن ساخته می‌شود. دسته مصقل ها معمولاً جنس پلاستیکی یا فلزی دارند. اندازه دسته مصقل، زیاد بزرگ نیست اما به‌گونه‌ای است که موجب راحت و ساده‌تر شدن عملیات تیز کردن چاقو می‌شود.

بخش جالب‌توجه دیگری که در مورد دسته مصقل وجود دارد، این است که دسته پلاستیکی بیشتر مصقل ها علاوه بر کیفیت مطلوب، دارای گودی‌ها و فرورفتگی‌های خاصی هستند. وجود این گودی‌ها در دسته مصقل باعث می‌شود تا دست شما ناخواسته و ناگهانی از مصقل جدا نشود. به همین دلیل، موجب آسیب زدن به دست نمی‌شود.

چگونه چاقو را با یک مصقل تیز کنیم؟

اینکه گفته می‌شود می‌خواهیم چاقو را تیز کنیم، شاید جمله درستی نباشد. بهتر است بگوییم قرار است لبه‌های تیغه چاقو را که به هر دلیلی کج، ناهموار و یا خورده شده‌اند، صاف کنیم. این مفهوم را در اصطلاح ساده‌تر، با عنوان تیز کردن چاقو به کار می‌بریم.

بنابراین برای اینکه بتوانیم به‌درستی از مصقل جهت تیز کردن تیغه چاقو استفاده کنیم، لازم است تا مصقل و چاقو را در یک زاویه درست و موربی بین 20 تا 30 درجه از هم قرار دهیم.

بعدازاین چاقو را در یک‌جهت روی مصقل حرکت دهید و از انتهای مصقل هم نوک چاقو را خارج کنید. لبه دیگر چاقو را هم به همین روش و با تسلط کامل روی مصقل انجام دهید. توصیه می‌شود چاقو را برای تیز کردن طی چند مرحله و تکرار در تماس با مصقل قرار دهید تا درنهایت، قابلیت برندگی و تیزی چاقو افزایش یابد.

گاهی می‌توان از مصقل برای تیز کردن قیچی هم استفاده نمود.

 

جمع‌بندی

برای همه‌کسانی که به علت نوع شغل و حرفه‌ای که دارند، زمان زیادی را با انواع چاقو سپری می‌کنند، وجود یک ابزار کمکی و کاربردی با نام چاقوتیزکن، برای تیز کردن چاقو بسیار مهم هست. مصقل، یک نوع چاقوتیزکن مفید و قابل‌استفاده به‌صورت دستی می‌باشد.

اگر علاوه بر خرید چاقو آشپزخانه، نیاز به یک مصقل با کیفیت مطلوب دارید، پیشنهاد می‌شود، لذت خرید اینترنتی مطمئن مصقل را از فروشگاه آنلاین تولیدی کارد و چاقو طاهری تجربه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
مقایسه