نحوه نگهداری چاقو

 

در این مقاله نکاتی در مورد

نحوه نگهداری چاقو

و نحوه استفاده از چاقو ها به صورت بهینه ارائه کردیم.
امیدواریم این مطالب برای مخاطبان تولیدی کارد و چاقوی طاهری کاربردی و مفید باشد.

 

استفاده از تخته برش نامناسب هنگام استفاده از چاقو

اولین نکته در نحوه نگهداری چاقو تخته های برش هستند. تخته های برش ساخته شده از شیشه، سنگ یا فولاد ضد زنگ به دلایل بهداشتی ظاهراً بهتر هستند و همچنین سهولت در نگهداری آنها تقاضا برای این نوع از محصول را به شدت افزایش داده است.  چنین تخته هایی را می توان به راحتی در ماشین ظرفشویی  قرار داد و تمیز کرد یا به سرعت با دست شستشو داد. با این حال، این نوع از تخته ها ، چاقوهای آشپزخانه را سریعتر از تخته های چوبی یا پلاستیکی کند میکنند.

لازم به ذکر است که با مراقبت مناسب از تخته های چوبی میتوان از غیر بهداشتی شدن آنها جلوگیری کرد . همچنین اسیدهای تانیک موجود در چوب اثر ضد باکتریایی دارند. ولی پیشنهاد میشود که  دو تخته چوبی جدا، یکی برای برش میوه و سبزیجات و دیگری برای ماهی و گوشت تهیه کنید. توصیه می شود در فواصل زمانی معین تخته های چوبی خود را با کمی روغن آشپزی چرب کنید. این امر چوب را در برابر رطوبت مقاوم تر کرده و دوام آن را افزایش می دهد.

 

از چاقوی خود برای برش مواد غذایی نامناسب استفاده نکنید.

بریدن و خرد کردن استخوان ها با چاقو نیز یک تابو محسوب میشود . مهم نیست که چاقوهای آشپزخانه شما چقدر تیز هستند، بریدن مواد غذایی سخت از قبیل استخوان یا مواد غذایی منجمد منجر به کاهش کیفیت چاقوی شما خواهد شد. بهتر است که مواد غذایی منجمد را از قبل در دمای اتاق قرار دهید تا نرم شده و سپس به برش آن اقدام نمایید.

همچنین استخوان های نازک ماهی را می توان با چاقو جدا کرد و  برش داد، اما نه با یک برش معمولی بلکه باید از هر دو دست خود برای استفاده از چاقو و برش ماهی استفاده کنید.

 

استفاده از تکنیک نامناسب برش با چاقو

همیشه سعی کنید یک حرکت برش آرام و نوسانی را تمرین کنید که به شما امکان می‌دهد بدون زحمت و راحت سبزیجاتی از قبیل هویج، پیاز و غیره برش دهید.

 

تکنیک نادرست برای تیز کردن چاقوها

همیشه چاقوهای خود را تیز نگه دارید، این بهنرین راهی است که می توانید بدون مشکل از چاقوهای خودتون نگهداری کنید. با این حال، حفظ تیزی نیز یک مسئله ایمنی است، زیرا هر چاقویی با استفاده منظم به تدریج کند می شود. چندین روش برای تیز کردن چاقو ها وجود دارد. یکی از آنها استفاده از مصقل است. هنگام تیز کردن چاقو با مصقل، باید چاقو را در زاویه 20 درجه روی مصقل قرار دهید و سپس 5 تا 6 بار روی مصقل به سمت تیغه بکشید.

 

 


 خرید چاقوی آشپزخانه در فروشگاه طاهری


 

تمیز کردن نادرست چاقوها

چاقوها به نمک ها و اسیدهایی که در غذاها یافت می شوند حساس هستند. بنابراین باید بلافاصله پس از استفاده با دست با کمی مواد شوینده، آب گرم و اسفنج یا پارچه ای با سطح نرم تمیز شوند. همچنین باید از نگه داشتن چاقو ها به مدت طولانی در سینک پرهیز کرد.

علاوه بر این باید از قرار دادن چاقو ها در ماشین ظرفشویی به شدت پرهیز کرد. مواد شوینده موجود در ماشین ظرفشویی حاوی نمک هایی هستند که به کیفیت چاقوی شما صدمه میزنند . در دراز مدت نگهداری چاقو را سخت می کنند.

حتی چاقوهای ضد زنگ ساخته شده از فولاد ضد زنگ نیز می توانند در ماشین ظرفشویی زنگ بزنند. همچنین خطر ایجاد خوردگی نقطه ای روی لبه چاقو وجود دارد.

توجه: برای به دست آوردن فولاد ضد زنگ، مقداری کروم به آن اضافه می شود. کروم در تماس با هوا بروی سطح فولادی، یک لایه نازک از اکسید کروم را تشکیل می دهد که به اصطلاح چاقو را مهر و موم می کند. اگر این لایه آسیب دیده باشد، حتی اگر چاقو خشک هم نگهداری شود ممکن است لکه زنگ زدگی بوجود آید. با این وجود، اگر لکه کوچکی از زنگ زدگی بروی تیغه چاقوی خود پیدا کردید، معمولاً می توان آن را با یک پارچه نرم و کمی شیر پاک کن پاک کرد.

 

توجه: در حالی که تیغه چاقوی آشپزخانه همیشه مورد توجه هستند و مرتب تمیز و تیز می شود، دسته چاقوی ها اغلب به فراموشی سپرده میشوند. اما دسته بخش مهمی از چاقوی را تشکیل میدهد. مخصوصا زمانیکه از چوب ساخته شده باشد. در اینصورت بهتر است دسته را مرتباً با کمی روغن خوراکی چرب کنبد تا عمر مفید آن افزایش یابد.

 

نگهداری نادرست از چاقوها

نگهداری نادرست نیز می تواند عمر چاقوهای آشپزخانه را کاهش دهد. توصیه میشود که چاقوهای آشپزخانه جدا از هم نگهداری شوند و با بقیه کارد و چنگال ها در یکجا نباشند. به این ترتیب می توانید از کند شدن آنها جلوگیری کنید. بلوک های چاقو با شکاف های جداگانه و نوار های مغناطیسی نیز  برای چاقوها بسیار کاربردی هستند.

نگهداری چاقو در بلوک

هرگز نباید چاقوها را در حالی که هنوز خیس هستند در بلوک چاقو قرار دهید. در این صورت ممکن است شروع به کپک زدن کنند. توصیه می کنیم که چاقوی خود را در فواصل منظم با یک برس بطری خوب یا با کمک لوله پاک کن تمیز کنید. برای این کار، برس بطری یا پاک کننده لوله را با مقداری سرکه یا ماده ضدعفونی کننده اسپری می کنند.

قبل از اینکه چاقوها را دوباره داخل بلوک آن قرار دهید، اجازه دهید بلوک چاقو کاملا خشک شود. اگر هیچ قطعه پلاستیکی روی بلوک چاقو وجود نداشته باشد، فر می تواند به جلوگیری از کپک کمک کند. برای این کار بلوک چاقوی خالی را به مدت یک تا دو ساعت در فر با دمای حداکثر 80 درجه سانتی گراد قرار دهید.

ست 5 عددی سرآشپز

چگونه یک چاقوی آشپزخانه خوب بخریم؟|راهنمای خرید چاقوی آشپزخانه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
مقایسه