مصقل چیست ؟ کاربرد مصقل چیه ؟
  • کاربرد مصقل چیست؟
  • چگونه چاقو را با مصقل تیز کنیم؟

چاقوی کند نه تنها فرآیند پخت و پز را دشوار می کند، بلکه خطر آسیب دیدگی را نیز افزایش می دهد. هنگامیکه چاقوی شما کند باشد برای  برش زدن مواد غذایی به نیروی بیشتری نیاز دارید. به همین دلیل بهتر است که همیشه چاقوی خود را تیز نگه دارید. برای این منظور مصقل میتواند یک ابزار کاربردی برای شما باشد.

مصقل یک ابزار بسیار موثر است و سرآشپزهای حرفه ای از آن استفاده می کنند. در واقع مصقل قطعه ای میله ای شکل از فولاد است که برای بازگرداندن لطافت به لبه های تیغه چاقو استفاده می شود. مصقل ها دارای سطح مقطع بیضی شکل یا گرد هستند و طول آنها حدودا تا30 سانتی متر میباشد.

برخلاف باور عمومی، مصقل ها چاقو را تیز نمی کنند، بلکه به اصطلاح تیغه یا لبه چاقو را تراز میکند.

امکان تیز کردن بیش از حد چاقو با مصقل وجود دارد. اما باید به خاطر داشته باشید که هر بار که چاقویی را تیز می کنید، مقداری از مواد تشکیل دهنده از آن جدا می شود و این  طول عمر چاقو را کاهش میدهد. همیشه سعی کنید  بعد از تیز کردن چاقو با مصقل، آن را تمیز کنید .

 

چاقو را چطور با مصقل تیز کنیم ؟

اولین روش تیز کردن چاقو با مصقل چیست ؟

مصقل را در دست چپ خود نگه دارید، طوریکه کمی به سمت بالا و از خودتان کمی دور باشد. با نیرویی تقریبا متوسط، لبه تیغه را به مصقل فشار دهید و آن را به آرامی حرکت دهید. نکته مهم در این روش این است که اطمینان حاصل کنید که کل طول تیغه در یک حرکت بروی میله مصقل کشیده می شود.

دومین روش تیز کردن چاقو با مصقل چیست ؟

مصقل را به صورت عمودی روی میز یا یک سطح صاف قرار دهید. یک تکه پارچه را نیز زیر قسمت انتهایی مصقل قرار دهید. مصقل را با دست چپ به صورت عمودی نگه دارید و با دست راست چاقو را روی میله مصقل قرار دهید و آن را تیز کنید.

دقت کنید که زاویه بین مصقل و چاقو باید حدودا 20 درجه باشد. ابتدا چاقو را با زاویه قائم روی مصقل قرار دهید. سپس آن را تا 45 درجه کج کنید و زاویه را به نصف کاهش دهید، بعنوان مثال 22 درجه.

هرچه زاویه ای که برای تیز کردن چاقو استفاده میشود، کمتر باشد، تیزی بیشتری را برای چاقو ایجاد خواهد کرد. اما چاقو سریعتر دوباره کند می شود.  برعکس هرچه زاویه تیز کردن بیشتر باشد، تیزی نسبتا خوبی بدست میآورد، اما مدت زمان بیشتری تیز باقی می‌ماند.

برای تنظیم زاویه های ذکر شده دقت بالایی مورد نیاز نیست، و با زاویه های تقریبی که ایجاد میکنید میتوانید به نتیجه ای مطلوب برسید.

 

 هر چند وقت باید از مصقل برای تیز کردن چاقوی خود استفاده کنید؟

پیشنهاد میشود که بعد از هر 2 تا 4 بار استفاده از چاقو آنها را با مصقل تیز کنید. همچنین اهالی فن توصیه می کنند که چاقوهای آشپزخانه را حداقل یک یا دو بار در سال به صورت حرفه ای با مصقل تیز کنید. این کار از کند شدن بیش از حد تیغه چاقو جلوگیری می کند.

در بهترین حالت، توصیه میشود زمانی که چاقوی شما همچنان تیز است به تیز کردن مجدد آن اقدام کنید. اگر این کار را انجام دهید، مدت زمان کمتری برای تیز کردن چاقو نیاز دارید. اما اگر تیز کردن چاقوی خود را تا زمانی که چاقو واقعاً کند شود به تعویق بیاندازید، باید زمان بیشتری برای تیز کردن آن صرف کنید.

امیدوارم در مورد مصقل و کاربرد مصقل اطلاعات خوبی را ارائه کرده باشیم. شما می توانید مصقل درجه یک را از تولیدی کارد و چاقوی طاهری تهیه کنید.

 

شش اشتباه رایج هنگام کار با چاقو چیست؟ | نحوه نگهداری چاقو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
مقایسه